Thursday, January 27, 2011

ORTHODONTIC LA !


Bismillahirrahmanirrahim...


Kali ni ak nak share sket pasal apa yg ak da blaja kt skola.Tp ak rs x tulis kot pe yg doktor da ajar ak.Ak nak tulis apa yg ak discover dr tenet.Papepon isinye sama je.

Orthodontic.

Sebenarnya pergigian ni bnyk cabangnya.mcm2.len kali ak citer sbb kt sini ak nak citer sket pasal ortho.Tp x bnyk ye.

Kaitannya tertumpu kpd gigi dan rahang yg x normal sbb ia boleh mengganggu fungsi mulut dan penampilan seseorang bahkan mental seseorang.Contohnya susunan gigi x teratur,gigi jarang,jongang,gigi tumbuh terkedalam atau terkeluar,rahang atas/bawah terkedepan atau terkebelakang, dan bnyk lg.Pendek kata ortho treatment ni nak betulkan kedudukan gigi agar lebih teratur dan nak betulkan hubungan antara rahang atas dan rahang bawah agar keharmonian berlaku apabila seseorang membuka dan menutup mulutnya...mengunyah,menggigit,bercakap dan sebagainya.


Ortho juga kekadang berkait dgn cabut gigi.
Contohnya susunan gigi yg terlalu rapat (crowding) memerlukan ruang (space) supaya susunan gigi teratur cantik semula.Maka kene la cabut sebatang dua gigi untuk memberi space.
Contoh lain pula, kalu gigi yg sedia ada mengganggu gigi di bawahnya untuk tumbuh dgn sempurna (impacted).Masalah ni kita kene tgok melalui x-ray , br leh tau.Setelah dicabut gigi tersebut ruang (space) perlu dikekalkan dgn menggunakan space mantainer agar gigi yg nak tumbuh keluar td dpt tumbuh dgn sempurna.


Ortho juga berkait dgn gigi x tumbuh / gigi kecik / terlalu banyak gigi melebihi angka & bentuk gigi yang x normal.Mungkin sebab sindrom2 / disease tertentu.

Ortho juga berkait dgn trauma.Biasanya melibatkan gigi dpn bhgn atas tercabut.Maka ruang yg terbentuk perlu ditutup dgn merapatkan gigi bersebelahan atau menggantikannya dgn gigi palsu seperti implant.

Teknik Rawatan tuk segala masalah melibatkan penampilan dan fungsi gigi atau rahang ni boleh  dibahagikan kpd 3 iaitu :

1)Orthodontic only
-removable appliances
-fixed appliances

2)Growth modification
-funtional appliances
      >twin blocks
      >meduim  opening activators
-headgear

3)Orthognathic surgery
-combined approach with maxillofacial surgery
-melibatkan salah satu rahang atau kedua-duanya

Ni adalah contoh Fixed Appliances :



Ni pulak contoh removable appliances : 




Ni contoh functional appliances :



Inilah gambar braces dlm mulut korang : 





Sebenarnya keje orthodontist ni bnyk melibatkan membengkokkan wayar halus supaya terbentuknya appliances yg sesuai dgn pesakit melalui kaedah2 tertentu.So yg menjadi mangsa adalah jari2 kami.

Biasanya ortho treatment amek masa 18-24 bulan.Boleh jd lebih awal dr 18 bulan atau lebih lewat dr 24 bulan.Papepon bergantung kpd jenis rawatan, tahap kesukaran dan kerjasama pesakit.

Bagi sesiapa yg sedang memakai braces di sini ada nasihat sket dr org yg berpengalaman memakai braces :

  • kena penjagaan gigi yang agak rapi iaitu gosok gigi selepas mkn,bangun dan hendak tidur untuk elakkan makanan yg tersangkut membiakkan bakteria dlm mulut kerana boleh menyebabkan karies di sekeliling braces.
  • menggunakan berus gigi yg special untuk berus celah2 gigi..dan juga ubat kumur
    untuk elakkan mulut berbau..floss pn penting gak
  • kena g follow-up untuk pastikan kedudukan gigi dah ader perubahan dan pastikan fulus yg mencukupi bila melawat doktor gig yek..
  • kena gak mkn makanan yang seimbang dan berkhasiat

Diharapkan video ini sgt membantu untuk memahami apa itu orthodontic treatment :  





Laman web penting yg boleh dirujuk : http://www.aso.org.au/Index.htm





Ok, skang mari kita teropong dari kacamata Islam pula mengenai orthodontic treatment especially braces : 


 Islam melarang manusia mengubah ciptaan Allah pada dirinya yang telah sempurna tanpa ada suatu keperluan atau darurat. Perbuatan ini akan mengundang laknat dari Rasulullah s.a.w. sebagaimana disebut oleh hadis; 
 
لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الواشمة والموشمة، والواشرة والمستوشرة
 
“Rasulullah s.a.w. melaknat perempuan yang membuat tatu dan meminta dibuat tatu, perempuan yang menipiskan gigi dan yang meminta dinipiskan giginya”. (Riwayat Ibnu Jarir dari Ibnu ‘Abbas r.a.)

Namun jika ada keperluan seperti untuk membaiki kecacatan pada diri sama ada semulajadi atau kerana sebab-sebab mendatang seperti kemalangan, terbakar dan sebagainya, diharuskan kita melakukan pembedahan atau sebarang tindakan lain pada badan untuk membaiki kecacatan tersebut. Di dalam bukunya al-Halal Wa al-Haram Fil-Islam, Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi menjelaskan; “Jika pada diri seorang insan itu terdapat kecacatan yang boleh menyakitinya sama ada dirasai secara fizikal atau secara mental (iaitu menimbulkan rasa rendah diri) setiap kali berada di dalam majlis atau singgah di satu tempat, diharuskan ia membaiki kecacatan tersebut selama niatnya ialah untuk menghilangkan kepayahan yang dihadapinya. Allah tidak menjadikan di dalam agama ini sebarang kepayahan ke atas kita”. Keharusan ini disokong oleh hadis yang mengaitkan laknat Allah ke atas perbuatan mengubah gigi tadi dengan tujuan semata-mata untuk menambah kecantikan dan mengubah ciptaan Allah (bukan kerana keperluan atau darurat), iaitu sabda Nabi s.a.w.; 
 
لَعَنَ اللهُ الْوَاشِمَاتِ، وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ، وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ، وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ، الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللهِ
 
“Allah melaknat perempuan-perempuan yang membuat tatu dan yang meminta dibuat tatu pada badannya, perempuan-perempuan yang minta dicukur alis (bulu keningnya) dan perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya untuk kelihatan cantik iaitu perempuan-perempuan yang merubah ciptaan Allah”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abdullah bin Mas’ud r.a.)

Imam Nawawi semasa mensyarahkan hadis di atas, beliau menegaskan; sabda Nabi s.a.w. “
perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya untuk kelihatan cantik” menunjukkan bahawa yang diharamkan ialah bagi orang-orang yang melakukan perkara tersebut (yakni mengubah gigi) untuk tujuan kecantikan semata-mata. Adapun kerana keperluan iaitu untuk mengubati atau untuk membaiki kecacatan pada gigi dan seumpamanya, maka diharuskan”. (Syarah Soheh Muslim, juz. 14, Kitab al-Libas Wa az-Zinah).

Jelaslah bahawa memakai braces (pendakap gigi) tidak termasuk di dalam perbuatan mengubah gigi yang dilaknat Allah dan RasulNya di dalam hadis di atas kerana tujuannya bukan untuk mengubah ciptaan Allah dengan sengaja tetapi untuk membaiki kecacatan pada gigi. Gigi yang jongang sekalipun tidak mendatang kesakitan pada fizikal, tetapi mendatangkan kesakitan pada mental kerana dipandang hodoh oleh orang lain, menyebabkan kita tidak selesa apabila berhadapan dengan orang lain. 

Menurut Dr Rafa’at Fawzi Abdul Muttalib, Prof Universiti Dar al-Ulum, Braces yang membetulkan kerosakan gigi adalah dibenarkan.

Syeikh Faizal al-Moulawi, Naib Pengerusi Majlis Fatwa Eropah berkata :

 تقويم الأسنان لأسباب صحية جائز شرعاً، بل قد يكون مطلوباً أيضاً

“Braces atau pendakap gigi bagi tujuan KESIHATAN adalah dibenarkan menurut syara’, bahkan ia juga diperlukan”

Menurut sekumpulan Mufti Islam Online : “As long as the bracing is done to fix a problem, then it is allowed and there is nothing wrong with it.”, iaitu selama mana pendakap itu membaiki sesuatu, maka ia dibenarkan.


Alhamdulillah dpt gak menulis sket pasal ortho ni...kalu de idea lg akan ak edit lg insyaAllah.






»»  read more

Monday, January 24, 2011

Batu Besar

Mungkin anda sudah mendengar cerita ini, hanya sebagai refresh sahaja.

Satu hari seorang pensyarah sedang memberi kuliah tentang pengurusan masa kepada mahasiswa. Dengan penuh semangat ia berdiri depan kelas dan berkata. “Okay. Sekarang masa untuk quiz.” Kemudian ia mengeluarkan sebuah baldi yang kosong dan meletakkannya di meja. Kemudian ia mengisi baldi tersebut dengan batu-batu yang besar.

Dia terus mengisi batu sehingga tidak ada lagi batu yang muat untuk dimasukkan ke dalam baldi, dia bertanya pada kelas, “Menurut anda, adakah baldi ini sudah penuh?” Semua pelajar serentak berkata, “Ya!”

Cikgu bertanya kembali. “Betulkah”? “Kemudian dari dalam meja ia mengeluarkan sebekas batu kerikil kecil, lalu menuangkan kerikil-kerikil itu ke dalam baldi lalu menggoncang-goncang baldi itu sehingga batu kerikil itu turun ke bawah mengisi celah-celah kosong di antara batu-batu besar.

Kemudian, sekali lagi ia bertanya pada kelas, “Ok, adakah sekarang baldi ni dah penuh?” Kali ini para pelajar terdiam. Seseorang menjawab, “Mungkin tidak.” “Bagus..” sahut pensyarah.

Kemudian dia mengeluarkan sekantung pasir dan menuangkannya ke dalam baldi. Pasir itu jatuh mengisi di celah-celah ruang kosong antara batu dan kerikil. Sekali lagi, ia bertanya pada kelas,
“Baiklah, sekarang baldi ini sudah penuh?”
“Belum!” jawab seluruh kelas.

Sekali lagi dia berkata, “Bagus…” Kemudian dia mengeluarkan sebotol air dan mulai menuangkan airnya ke dalam baldi sampai ke penuh.

Ok sekarang lihat eksperimen kedua saya,dia pun memasukkan air terlebih dahulu sehingga , kemudian meletakkan sekantung pasir dan batu kerikil. Baldi itu kelihatan sudah penuh sehingga dia hanya dapat meletakkan sedikit sahaja batu-batu besar. Banyak lagi batu besar tidak dapat dimasukkan ke dalam baldi. Dia cuba menyumbat dan menggoncang baldi tetapi masih ada banyak lagi baki batu besar yang tidak boleh dimasukkan.

Lalu dia berpusing ke kelas dan bertanya, ‘Tahukah anda apa maksud illustrasi ini?”
Kenyataan dari batu dan baldi ini mengajarkan pada kita bahawa:
Bila anda tidak memasukkan “batu besar” terlebih dahulu, maka anda tidak akan boleh memasukkan semuanya.”

Apa yang dimaksudkan dengan “batu besar” dalam hidup anda? keluarga anda, pelajaran anda,ibadat anda, pekerjaan anda dan perkara yang penting dalam hidup anda seperti kesihatan anda, kawan-kawan anda dan yang seharusnya dijadikan prioriti utama dalam hidup anda.

Ingatlah supaya memasukkan “Batu Besar” dahulu sebelum batu-batu kecil atau anda akan kehilangan semuanya. Bila anda mengisinya dengan perkara-perkara kecil (seperti kerikil dan pasir) maka hidup anda akan penuh dengan perkara-perkara kecil yang merisaukan dan ini sepatutnya tidak perlu seperti bermain games,facebook, melepak dan sebagainya sehingga masa anda terbuang begitu sahaja sehari sedangkan anda tidak memenuhkan ‘baldi’ anda dengan batu besar.

Kerana dengan demikian anda tidak akan pernah memiliki masa yang cukup untuk perkara-perkara yang besar dan penting.

Oleh kerana itu, setiap pagi atau malam, ketika akan merenungkan cerita pendek ini, tanyalah pada diri anda sendiri: “Apakah batu besar-batu besar dalam hidup saya?” dan buatlah perkara itu dahulu.
»»  read more

Fikirlah


Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.
Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.
Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.
Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.
Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.
Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.
Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.
Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.
Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.
Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.
Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup !
»»  read more

Karisma - UTeM

BAGI mencapai matlamat melahirkan golongan generasi muda berkepemimpinan dan berketrampilan, Pejabat Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (HEPA) Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) meluluskan penubuhan Sekretariat Kumpulan Rakan Siswa Malaysia (Karisma), baru-baru ini.

Penasihat Karisma UTeM, Ruzaiman Abdul Rahman berkata, sekretariat itu membina keperibadian pelajar unggul selain memberi pendedahan kepelbagaian aspek membabitkan budaya, teknologi, komunikasi dan kesenian.

Beliau berkata, penubuhan itu penting bagi melahirkan kumpulan sokongan yang berkarisma dan berdaya saing serta mempunyai ilmu mantap.

"Karisma menjadi wadah kepada UTeM melahirkan mahasiswa berkebolehan di pasaran tempatan dan global.

"Ia selaras hasrat pelbagai pihak mahu melihat mahasiswa sebagai komuniti pengganti masyarakat yang mampu mentadbir negara.

"Semoga dengan penubuhan Karisma, ia membantu institusi melahirkan graduan serta masyarakat tersohor pada masa depan," katanya. Karisma di bawah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa), Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia (KPKKM).


Pelbagai pendedahan akan melahirkan mahasiswa bermoral, beretika, berpegang teguh kepada nilai agama dan mempunyai sikap progresif serta minda kelas pertama, selain berpegang kepada konsep berpersatuan seperti kepemimpinan, komunikasi, berpasukan dan kesukarelawanan.

Keahlian Karisma terbuka kepada mahasiswa UTeM dan peserta dilatih Jasa untuk mengikuti Kem Rakan Siswa.

Antara aktiviti Karisma termasuk bicara tokoh, merakyatkan seni dan budaya bangsa, merentas kampus, lawatan ke universiti luar negara, seminar peningkatan kualiti mahasiswa, khidmat siswa ke Sabah dan Sarawak, sukan antara universiti serta penjelasan mengenai isu semasa negara.

laman web rasmi UTeM : http://www.utem.edu.my/
»»  read more

Bagaimana menjaga gigi anda?

10 Langkah Penjagaan Gigi Yang Efektif

1 ) Istiqamah memberus gigi dengan cara yang betul dan kalu boleh setiap kali selepas makan.

-Apabila kita tidak memberus gigi secara menyeluruh sisa makanan yang melekat pada permukaan gigi akan diproses oleh bakteria untuk membentuk asid dan akhirnya akan merosakkan permukaan gigi hingga menghasilkan sebuah fenomena yang dinamakan karies gigi atau gigi berlubang.
-Sekurang-kurangnya beruslah gigi selama 2 minit lengkap.Bahagikan mulut kepada 4 bahagian.Setiap bahagian 30 saat.
-Pastikan hujung berus membersih permukaan bawah gusi sehingga tiada lagi sisa makanan tersumbat agar tidak terbentuk plak atau karang gigi suatu hari nanti.
-Pastikan Berus gigi yang digunakan adalah jenis lembut (soft bristled toothbrush) bagi mengelakkan gusi berdarah.
-Jangan lupa ye gosok gigi sebelum tido dan selepas bangun dr tido, mcm yg mak bapak kita selalu ckp sbb waktu kita tido air liur x bnyk mengalir untuk protect gigi kita dr serangan bakteria.
-Dan jangan sesekali kita tinggalkan sunnah Rasulullah yang mulia iaitu bersugi, terutamanya setiap kali hendak solat. Besar pahalanya.




2) Pilih ubat gigi yang bagus 

-X perlu guna banyak ubat gigi setiap kali memberus gigi sebab ubat gigi yg banyak boleh menghasilkan buih yg banyak dan kebanyakan pengguna tertipu dgn buih yang banyak langsung yakin bahawa gigi mereka sudah bersih walhal hakikatnya tidak.
-Gunakan ubat gigi yg berfluoride kerana fluoride mampu mencegah proses pereputan gigi.
-Sesiapa yg belum pernah mencuba  ubat gigi yg berasaskan serbuk baking soda cubalah.
-Kalu boleh dapatkan ubat gigi yg ada cop ADA (American Dental Association) sbb kandungannya selamat digunakan dan berkesan.
-Apa yang penting ubat gigi anda halal lagi baik.

3) Memberus lidah

-Fungsinya untuk mengelakkan bau mulut yang x menyenangkan dan sangat sesuai diamalkan oleh orang yg mempunyai nafas yang busuk.

4)Mengamalkan floss sekurang-kurangnya 2x sehari.

-Floss adalah sebagai alat bantuan kepada berus gigi kerana ia mampu mencapai kawasan yg x boleh dicapai oleh hujung berus gigi terutamanya di kawasan celah gigi (permukaan celahan antara 2 gigi)


5) Irrigate poket antara gusi dan gigi dengan menggunakan cannula tip dan cecair antimicrobial.

-“Irrigation” dengan menggunakan cecair antimicrobial mampu menyingkirkan sisa makanan yg tersumbat di bawah permukaan gusi.Sisa makanan ini sangat bahaya kerana ia akan menjadi habitat bacteria lalu merosakkan struktur sekeliling gigi.
-Cara ini dapat menghentikan pereputan gigi  yg berlaku dalam poket antara gusi dan gigi.
-Anda boleh mendapatkan bantuan dentist untuk melakukan “irrigation” ini.

6) Selalu berjumpa dengan doktor gigi tetapi pilihlah doktor gigi dengan bijak.

-Pilih doktor gigi yang bagus yang mampu memberikan rawatan yang anda mahukan.
-Jelaskan masalah gigi anda kepada doktor gigi dan jangan takut untuk bertanya.
-Minta penerangan doktor gigi tentang bagaimana untuk mejaga kesihatan gigi dan gusi secara maksimum.
-Jika dentist tidak menjelaskan persoalan anda tentang masalah gigi yang sedang anda hadapi dengan baik atau tidak memberikan khidmat rawatan gigi yang bagus maka eloklah anda pergi ke dentist yang lain.
-Bertanya kepada dentist tentang rawatan kosmetik yang sesuai untuk meningkatkan penampilan gigi anda agar lebih menarik dan mampu memberikan senyuman yang menawan.
-Seelok-eloknya jumpalah dentist setiap 6 bulan atau mengikut saranan dentist yang sedang merawat anda.

7) Mengamalkan pemakanan yang seimbang berdasarkan pyramid makanan.

-Kurangkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan gula
-Kurangkan makan jajan
-Amalkan xylitol chewing gum kerana mampu mencegah karies dan plak gigi.
-Ikutilah sunnah diet Rasulullah S.A.W.

8) Elakkan daripada merokok

-Merokok meningkatkan risiko kanser mulut dan tekak

9) Elakkan daripada mengunyah benda keras

-Boleh menyebabkan gigi retak atau patah

10) Memakai pelindung mulut apabila bersukan

-Untuk mengelakkan kecederaan pada gigi dan gusi akibat daripada trauma semasa bersukan...mcm boxing.
»»  read more

Sunday, January 23, 2011

Masalah Gigi

Q: Saya memberus gigi setiap hari tetapi kenapa gigi masih rosak?

Kemungkinan besar cara anda memberus gigi tidak betul (tidak membersihkan semua permukaan gigi secara menyeluruh) dan ini menyebabkan plak tidak dapat disingkirkan dengan sempurna dan lama-kelamaan bakteria merembeskan asid yang membuat gigi anda berlubang serta merosakkan struktur sekeliling gigi (gigi bergoyang)

Q: Kenapa gigi saya sensitif apabila saya minum air sejuk atau apabila terkena angin?

Terdapat beberapa sebab gigi anda boleh menjadi sensitif :

1. Terdapat hakisan pada gigi anda akibat dari pemberusan gigi yang kuat dengan menggunakan berus gigi yang berusnya keras (Disyorkan memberus gigi menggunakan berus gigi yg lembut-soft bristles)
2. Akar gigi anda terdedah akibat dari gusi anda telah menurun (attachment loss)
3. Tampalan pada gigi anda bocor (leakage)
4. Gigi yang mempunyai karies (berlubang)

Q: Adakah gigi saya menjadi nipis jika saya membuat pencucian gigi yang kerap di klinik gigi?

Tidak. Pencucian gigi (scaling) oleh doktor gigi hanya membuang plak dan karang gigi yang melekat di permukaan gigi anda dengan cara getaran. Gigi anda tidak boleh terhakis dengan cara ini.

Q: Kalau gigi tidak sakit mengapa perlu berjumpa doktor gigi?

Berjumpa dengan doktor gigi bukan hanya apabila mempunyai masalah gigi tetapi juga untuk mengelakkan dari mempunyai masalah gigi. Dengan berjumpa doktor gigi,anda boleh pastikan yang gigi anda sihat dan bebas dari masalah. Gigi anda akan dapat bertahan lama sampai anda tua. (sediakan payung sebelum hujan)

Q: Berapa kerap saya perlu berjumpa dengan doktor gigi?

Masa yang disarankan ialah setiap 6 bulan tetapi semuanya bergantung kepada keadaan gigi anda. Sekiranya anda tidak mempunyai masalah gigi yang teruk, maka 6 bulan adalah memadai. Tetapi sekiranya anda mempunyai masalah gigi, anda hendaklah mengikut saranan doktor gigi anda. (boleh jadi setiap 3 bulan @ setiap 6 bulan @ setiap 12 bulan)

Q: Bolehkah gigi yang bergoyang kuat semula?

Tidak boleh. Gigi yang bergoyang adalah disebabkan oleh tulang yang memegang gigi telah rosak dah hilang sedikit demi sedikit. Tulang gigi tidak boleh tumbuh semula apabila telah rosak sama seperti gusi.

Q: Adakah gigi yang sakit perlu dicabut? 

Tidak semestinya. Ada perbagai pilihan lain untuk rawatan gigi yang sakit seperti tampalan sementara, tampalan kekal, rawatan saraf separa , rawatan saraf penuh atau pencucian gigi .Ini bergantung kepada keadaan gigi anda. Jangan lupa bertanya keada doktor gigi anda tentang pilihan rawatan.

Q: Adakah saya tidak boleh berjumpa doktor gigi semasa mengandung?

Amat penting bagi ibu-ibu yang mengandung untuk berjumpa doktor gigi semasa mengandung. Disebabkan perubahan hormon, gusi ibu-ibu mengandung amat cenderung untuk mendapat keradangan gusi (gingivitis) yang menyebabkan gusi senang berdarah dan bengkak. Masalah ini dapat diatasi sekiranya penjagaan gigi yang betul diamalkan dah juga pembersihan mulut oleh doktor gigi dilakukan.

Q: Bolehkah saya mencabut gigi semasa mengandung?

Boleh hanya pada usia kandungan 4-6 bulan sahaja. Pada awal dan akhir kandungan, pencabutan gigi tidak digalakkan kerana risiko yang tinggi kepada kandungan.

Q: Kenapa mulut/nafas saya berbau?

Sebab utama mulut seseorang berbau adalah kerana terdapat banyak karang gigi dan plak pada permukaan gigi . Ia juga boleh terhasil apabila seseorang itu tidak membersihkan lidah mereka. Antara sebab lain ialah seseorang yang mempunyai air liur yang kurang akibat dari penyakit atau pemakanan ubat. Bau mulut boleh diatasi dengan memastikan gigi dan lidah diberus dengan betul dan penggunaan ubat kumur (chlorhexidine mouth wash). Bagi mereka yang mempunyai masalah kekurangan air liur, mengunyah gula getah atau menggunakan air liur gantian boleh menyelesaikan masalah ini.

Q: Kenapa gigi saya tidak putih?

Kebanyakkan warna gigi yang asli ialah putih kekuningan. Biasanya gigi akan berwarna sedikit kekuningan di bahagian leher gigi yang berdekatan dengan gusi. Ini adalah kerana lapisan luar sedikit nipis berbanding bahagian lain dan menyebabkan lapisan dalam yang kekuningan terserlah. Ada beberapa sebab mengapa sesetengah orang mempunyai gigi yang sangat kuning/coklat.

1. Kesan sampingan ubat antibiotik tetracycline yang diambil oleh ibu mereka semasa mengandung
2. Kesan dari flurosis (terlebih florida)
3. Kesan dari menghisap rokok yang kerap
4. Kesan dari meminum minuman seperti milo, teh, kopi yang kerap

Q: Selamatkah saya menggunakan pemutih gigi? 

Sebaiknya pergilah mendapat nasihat dari doktor gigi sebelum menggunakan ubat pemutih gigi. Terdapat perlbagai jenis pemutih gigi yang terdapat di pasaran. Salah satu kesan sampingan bahan pemutih gigi ialah gigi menjadi sensitif jadi gunakannya dengan berhati-hati.
»»  read more

Diet

AMALAN pemakanan yang tidak seimbang menjadi penyumbang terbesar kepada masalah kegemukan. Pengambilan makanan berkalori lebih daripada keperluan badan juga penyebab utama masalah ini.

Tenaga ataupun kalori yang berlebihan disimpan di dalam tubuh akan bertukar menjadi lemak. Sebaliknya, jika kalori kurang daripada yang diperlukan badan, maka lemak tadi akan digunakan semula sebagai sumber tenaga. Punca lain yang menyebabkan kegemukan seperti fisiologi, keturunan, sosioekonomi, trauma dan psikologi.


Masalah kegemukan boleh mendatangkan risiko kepada kesihatan seperti lebih mudah menghidap penyakit berbahaya yang tergolong dalam penyebab utama kematian.

Antara penyakit disebabkan masalah berat badan adalah kencing manis, jantung, darah tinggi, pundi hempedu, penyakit hati, reumatik dan buah pinggang.


Justeru, anda dinasihatkan untuk merancang hidangan bagi memastikan sentiasa mengambil makanan seimbang dan berkhasiat. Banyakkan hidangan yang dimasak menggunakan cara seperti panggang, rebus, kukus, bakar dan kurangkan makanan berminyak dan bergoreng.

Selain itu, rancang juga jadual makan anda iaitu sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Jangan sekali-kali abaikan sarapan kerana sarapan sangat penting untuk memberi tenaga terutama kepada anda yang bekerja dan pelajar.

Sarapan juga membantu anda agar tidak terlalu lapar pada waktu tengah hari dan sekali gus menyekat anda daripada makan tengah hari berlebihan.

Menyediakan makanan cara bijak boleh membuat sesuatu hidangan itu lebih berkhasiat:

- Buang lemak pada daging dan kulit ayam.
- Basuh buah-buahan dan sayur-sayuran segar sebelum dimakan. Elakkan merendam buah-buahan dan sayur-sayuran, sebaliknya gunakan air bersih yang mengalir.
- Jangan memotong atau menghiris kecil buah-buahan dan daun sayur kerana ini boleh menghilangkan khasiat makanan itu.
- Untuk mengekalkan khasiat ubi kentang dan keledek, bersama-sama kulitnya.
- Pastikan air mendidih atau minyak benar-benar panas apabila memasukkan makanan untuk dimasak.
- Kurangkan penggunaan garam, gula dan bahan pengawet dalam masakan anda.
- Jangan gunakan minyak masak berulang kali sehingga warna asal minyak berubah.

Tujuh langkah diet bijak

Ramai mengamalkan diet secara drastik. Tahukah anda bahawa diet begitu boleh memberi masalah lain kepada diri seperti pitam, pengsan, tekanan darah rendah secara mengejut dan fungsi badan berubah secara mendadak.

Pakar kesihatan turut melarang diet drastik ini. Amalkan diet bijak seperti:

Jangan tinggalkan sarapan kerana hendak kurangkan makan. Sarapan penting walaupun hanya secawan oat dan minuman bercoklat panas.

- Kawal pemakanan. Jika sebelum ini waktu tengah hari anda mengambil satu pinggan nasi, kurangkan kepada setengah pinggan. Jangan tinggalkan langsung makan tengah hari.
- Jika sebelum ini anda suka makanan bergoreng, ubah kepada masakan cara merebus, mengukus ataupun panggang.
- Anda gemar makan daging tetapi diet menyebabkan anda tidak mengambil daging. Anda masih boleh menikmati daging tetapi hanya bahagian tidak berlemak.
- Banyakkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan.
- Ambil makanan rendah lemak, contohnya kopi dan teh tanpa susu pekat dan yogurt rendah lemak.
- Amalkan makan malam tidak terlalu lewat, sekitar jam 7.30 malam. 


Mengira berat badan unggul

Bagi mengetahui sama ada anda mempunyai berat badan unggul atau tidak, ikuti langkah ini:

- Timbang berat badan dalam kilogram.
- Ukur ketinggian dalam sentimeter.
- Kira Indeks Jisim Badan (BMI) dengan menggunakan formula berikut:

BMI = berat badan (kg)
_______________
ketinggian (m) x ketinggian (m)


Jika BMI anda __________ Anda adalah :

-> Kurang daripada 18.5 = Kurang berat badan

->18.5 - kurang 25 = Berat badan unggul

-> 25 - kurang 30 = Berat badan berlebihan

-> 30 dan lebih = Obesiti / gemuk
»»  read more

KHASIAT ZAITUN




"Demi buah tiin dan zaitun. Dan Gunung Tursina". (Surah at Tiin ayat 1 dan 2). Allah telah menyebut di dalam Al Quran berkenaan dengan buah zaitun. Ini menunjukkan buah zaitun juga memiliki banyak keistimewaan tersendiri yang jarang diketahui dan diselidiki. Di dalam Al Quran, buah zaitun disebut sebanyak 7 kali di mana sebanyak 2 kali, ia di sebut bersendirian dan 5 kali lagi ia digambarkan dalam Al Quran bersama dengan buah- buahan lain seperti tamar, delima, anggur dan buah tiin. Gambaran ini menunjukkan betapa banyaknya khasiat buah zaitun sepertimana buah- buahan lain yang mendatangkan kebaikan kepada kehidupan manusia sejagat.

Buah zaitun atau nama botaninya dikenali sebagai olea europea ditanam di kawasan Meditranean tetapi tempat penanaman yang paling utama ialah Sepanyol, Turki, Itali, Tunisia dan Morocco. Di dalam surah an Nur ayat 35 juga Allah menyebut tentang buah zaitun yang mana ulama seperti Maulana Majid, Maulana Maudoodi, Maulana Usmani, Maulana Haqqani dan Abdullah Yusuf Ali memberi pentafsiran dan pandangan yang sama merujuk kepada tempat dan taburan penanaman buah zaitun.

Dunia moden pada hari ini, melalui kajian- kajian sains semasa mengiktiraf khasiat buah zaitun. Minyak zaitun mempunyai nilai yang tinggi dalam bidang perubatan. Seandainya minyak zaitun diambil sebagai bahan makanan, ia bertindak sebagai penambah zat makanan, mencuci dan membaik pulih perut dan menjadi penawar racun. Ia akan membantu pesakit gastrik dan juga yang mengalami kegagalan fungsi buah pinggang. Jika minyak zaitun diambil sebagai sapuan luaran, ia bertindak sebagai pelicin dan pelembut kepada kulit yang mengalami ekzema dan psoriasis seterusnya dapat meremajakan kulit. Menurut Tarmizi dan Ibn Majah, Nabi Muhamad SAW bersabda, " Makanlah minyak zaitun, dan sapulah kulitmu dengannya kerana ia datang dari pohon yang diberkati".

Dari sudut pandangan sains pemakanan, minyak zaitun mengandungi asid lemak tidak tepu yang dikelaskan sebagai "monounansaturated" yang mampu merendahkan kolesterol berbahaya di dalam darah. Satu kajian yang telah dijalankan oleh pakar- pakar kesihatan di Institut Sains Kesihatan, Universiti Oxford melihat perkaitan antara kanser dan pemakanan seseorang. Didapati bahawa negara yang mengamalkan pengambilan daging yang kerap dan rendah dalam pengambilan sayur- sayuran mempunyai risiko dan kes penyakit kanser yang tinggi tetapi pengambilan minyak zaitun akan mengurangkan kadar kes tersebut. Dalam Annals of Oncology (10 Januari 2005) menyatakan pakar- pakar sains mendapati diet Meditranean yang kaya dengan minyak zaitun akan mengurangkan risiko seseorang mendapat kanser payudara kerana kandungan ‘oleic acid' yang terdapat didalamnya. Menurut Imam Ibn Qayyim Al Jauziyyah, mutu minyak zaitun adalah bergantung kepada pokok yang mengeluarkannya. Sebagai contoh, jenis yang terbaik adalah minyak zaitun yang dikeluarkan daripada buah yang masak, manakala minyak daripada buah zaitun yang belum masak adalah bersifat sejuk dan kering. Buah zaitun yang telah masak ranum, lebih cenderung menjadi panas dan mengurai. Oleh itu, jika ia diproses menggunakan air akan menjadikannya kurang panas, bertindak dengan lembut dan lebih berkhasiat. Walaubagaimanapun, semua jenis minyak zaitun akan melembutkan kulit serta melambatkan proses penuaan. Di samping itu, minyak zaitun dapat melawan racun di dalam badan dengan bertindak sebagai ‘laxative' dan menyingkirkan cacing di dalam badan.

Melihat kepada keadaan dan tahap kesihatan masyarakat kita sekarang, penyakit jantung yang dikenali sebagai pembunuh secara senyap semakin meningkat. Namun begitu, pengambilan minyak zaitun mungkin dapat mencegahnya kerana ia kaya dengan bahan ‘phenol'. Bahan ini mempunyai bahan antioksidan yang tinggi di samping mampu mencegah proses radang dan pembekuan darah. Oleh itu, pengambilan minyak zaitun amat bermanfaat untuk mencegah seseorang daripada menghidapi penyakit jantung. Di samping itu, mutakhir ini, manfaat minyak zaitun untuk kecantikan seringkali dihebahkan di dada akhbar mahupun media elektronik. Ini kerana, banyak syarikat kosmetik yang menggunakan minyak zaitun sebagai bahan asas ramuan dalam pembuatan barangan kecantikan. Oleh itu, sememangnya kelebihan minyak zaitun tidak dapat dinafikan lagi.

Kelebihan minyak zaitun boleh dilihat dalam situasi yang paling dekat dengan kehidupan kita di mana penggunaannya sebagai minyak masak. Walaupun banyak pendapat mengatakan bahawa makanan yang dimasak atau digoreng menggunakan minyak zaitun tidaklah sesedap makanan yang digoreng dengan menggunakan minyak kelapa sawit, namun ia ada kelebihan tersendiri dari sudut kesihatan. Minyak masak selain yang berasaskan buah zaitun apabila digunakan berulang kali menyebabkan jumlah kolesterol teroksida dan menjadi tepu serta tidak elok untuk kesihatan. Kesannya dapat dilihat apabila minyak tersebut memerangkap sisa makanan dan berubah warna dan bau. Namun berbeza dengan minyak zaitun kerana ia boleh digunakan berulangkali, tidak akan mengalami proses pengoksidaan dan menjadi tepu serta tidak akan berubah dari segi warna dan bau. Setelah makan makanan yang digoreng menggunakan minyak zaitun, perut akan terasa ringan dan puas sehingga seseorang akan berhenti makan sebelum kenyang. Ini adalah kerana kesan daripada penguraian tenaga di hati oleh minyak zaitun yang mempunyai banyak kandungan zat yang bermanfaat.

Oleh itu, tidak dapat disangkal lagi akan keistimewaan buah zaitun yang daripadanya boleh menghasilkan pelbagai jenis barangan dengan teknologi yang ada pada masa kini untuk kegunaan ramai. Sehubungan dengan itu, daripada Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW pernah bersabda " Ambillah minyak zaitun dan sapulah ke kulitmu. Ia membantu mengubat tujuh puluh (beberapa) penyakit dan juga Juzam (kusta). Dengan ini, tidak hairanlah, ramai yang mengetahui akan kelebihan buah zaitun, memanfaatkannya sebagai bahan untuk kegunaan asas seperti minyak masak, minyak rambut, barangan kecantikan, sabun dan juga dijadikan sebagai makanan tambahan. Justeru, khasiat yang terdapat pada buah zaitun merupakan anugerah Allah ke atas hamba- hambaNya yang amat bernilai untuk dimanfaatkan kerana bukan sahaja buah zaitun disebut di dalam Al Quran, malah pakar- pakar sains dunia juga mengiktiraf akan keistimewaannya.

Amalkan gaya hidup sihat. tambahkan 2 sudu makan minyak zaitun dlm masakan berminyak, bersantan, berlemak/kolesterol tinggi (kambing, lembu, kerbau, udang etc). semua lemak akan menjadi sisa tanpa diserap ke dlm badan. juga boleh menghilangkan perut buncit, lemak2, masalah berat badan...

 MINYAK ZAITUN BOLEH MENCEGAH KANSER, SERANGAN JANTUNG, PERUT BUNCIT?

 Sesuatu yang mengeluarkan cahaya yang terang apabila dibakar tanpa mengeluarkan asap adalah menakjubkan dan itulah hakikat kelebihan minyak zaitun.

Tumbuhan zaitun mempunyai ketinggian 3 meter, berdaun hijau terang dan berbuah ungu gelap. Menurut pengamal hadith, setelah taufan nooh melanda, tumbuhan zaitun adalah yang pertama kelihatan. Buah zaitun kaya dengan vitamin A, B1, B2, C, D, E, K dan besi. Buah yang terbaik untuk dimakan adalah daripada Greece, "Kalamata olive" berwarna ungu gelap, berbentuk buah badam dan bersaiz ½" ke 1". Ia dipek dan dipasarkan dalam minyak zaitun atau cuka. Buah2 untuk tujuan ini akan dipetik atau digugurkan tetapi dibiarkan matang untuk penghasilan minyak. Buah zaitun digred mengikut tahun ia diambil dari pokok, jenis dan saiz.

Kebanyakan minyak yang dikomersialkan diproses secara menghapus zat pemakanannya. Adalah penting untuk menggunakan minyak zaitun tulen daripada yang jernih di pasaran. Minyak zaitun yang tulen adalah ekstrak pertama buah zaitun tanpa penggunaan bahan kimia atau haba bagi mempastikan kadar asid yang rendah. Hanya minyak zaitun tulen mempunyai serangan terhadap penyakit. Ia bukan sahaja menyihatkan tetapi juga menambah perisa dalam masakan.

 Minyak zaitun boleh digunakan untuk dalaman (kesihatan) juga luaran (kecantikan). Ia merupakan syarat utama untuk gaya hidup yang lebih sihat. Ia digunakan dalam pembuatan produk kecantikan kerana ciri2nya yang boleh melembutkan kulit. Ia merupakan minyak semulajadi yang terbaik dan pilihan utama untuk tumbesaran. Paras asid yang rendah memudahkan  penghadaman berbanding lemak lain. Vitamin E dalam minyak zaitun merendahkan kolesterol LDL, tekanan darah dan risiko sakit jantung koronari. Vitamin K pula menghalang darah dari melekit dan membeku. Kesimpulannya, minyak zaitun tulen mengandungi perlindungan kesihatan, ia mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, arteriosklerosis dan pelbagai masalah akibat proses penuaan.

 Menurut ulamak Zahbi, minyak zaitun menguatkan rambut dan badan. Ia boleh digunakan sebagai tonik kepada masalah penuaan dan melambatkan prosesnya. Ia boleh juga digunakan untuk mengatasi masalah seksual. Minyak zaitun berkesan dalam mengatasi kes kebakaran dengan mencampurkannya dengan sedikit garam. Jeruk buah zaitun boleh mengatas masalah sembelit.

 Pengambilan lemak yang tinggi berserta minyak zaitun dapat mengurangkan risiko sakit jantung. Menurut Ibnu Al-Qayyim, minyak zaitun adalah peseri wajah. Ia menghalang berlakunya keracunan, mengawal proses penghadaman, mengilatkan rambut dan berkesan untuk bisul, ruam lampin, gatal2 dan ulser yang kronik. Menyapu minyak zaitun dengan sedikit garam pada gusi boleh melegakan penyakit gusi dan gigi.

 Menurut statistik, minyak zaitun merupakan ramuan utama makanan penduduk Mediterranean. Sakit jantung adalah akibat kematian yang tinggi di Amerika Syarikat. Kajian terkini ke atas minyak zaitun mendapati ia boleh mengurangkan risiko sakit jantung koronari dengan merendahkan kadar kolesterol dalam darah. Menurut kajian, risiko serangan jantung boleh dikurangkan dengan pengambilan minyak zaitun, penambahan sayuran dan pengurangan makanan tenusu. Kajian lain mendapati minyak zaitun mengurangkan lemak badan di bahagian perut. Risiko menghidapi sakit jantung berlaku lebih pada mereka yang mempunyai badan dan perut berbentuk epal. Kajian terhadap kolesterol LDL menunjukkan ia menjadi punca utama pembentukan arteriosklerosis. Ini akan menambahkan risiko sakit jantung koronari dan serangan jantung.

 Kajian yang dijalankan ke atas wanita oleh "Harvard School of Public Health" dan "Athens School of Public Health" mendapati amalan mengambil minyak zaitun lebih dari sekali sehari boleh mengurangkan 25% risiko menghidapi kanser payu dara. Kandungan Vitamin E yang tinggi dalam minyak zaitun telah menghalang kemusnahan sel yang menjadi punca kanser. Kajian yang diketuai oleh professor Miguel Gassull di Hospital Universiti "Germans Trias Pujol" di Barcelona, Sepanyol ternyata membuktikan minyak zaitun menghalang pembentukan kanser kolon. Kajian lain yang dijalankan di Universiti Oxford menambah bukti yang menunjukkan minyak zaitun berkesan dalam membantutkan kanser kolon. Dr Michael Goldacre dan sekumpulan pengkaji dari "Institute of Health Science" membandingkan kanser, makanan dan pengambilan minyak zaitun di 28 negara termasuk Eropah, Amerika Syarikat, Brazil, Colombia, Kanada dan China. Hasil kajian menunjukkan negara yang mempunyai pengambilan daging yang lebih dan sayur yang kurang mempunyai risiko menghidapi kanser yang tinggi. Minyak zaitun dikaitkan sebagai punca kurang risiko. Saintis Jepun mendakwa minyak zaitun tulen yang disapu pada badan selepas berjemur boleh memeliharanya daripada kanser kulit.

 CARA PENGAMBILAN:

 1. Campurkan 2 sudu makan minyak zaitun ke dalam setiap masakan. 
2. Menghilangkan parut bekas jerawat di muka (ratakan campuran 3 sudu teh minyak zaitun dengan 1 sudu teh minyak habbatus sauda pada muka, biarkan selama 3 jam, cuci).
3. Menghilangkan parut pada anggota lain di badan (ratakan campuran 6 sudu teh minyak zaitun dengan 2 sudu teh minyak habbatus sauda pada anggota terlibat, biarkan selama 2 jam, cuci).
»»  read more

Friday, January 21, 2011

Cubaan memperkosa akhawat

 Ya Allah ! Peliharalah kami !

19 Januari, Irbid – Ketika orang lain sedang seronok menikmati cuti mereka, seorang akhawat, bernasib malang, hampir diperkosa oleh dua orang lelaki Arab di kawasan berdekatan dengan padang kuda (berdekatan kawasan Zam Zam). Kejadian yang berlaku waktu petang itu, memberi kesan yang sangat mendalam kepada mangsa kerana dia bukan sahaja di ekori, malah di tolak dan dipegang oleh penjenayah terbabit.

“Mula-mula saya tak perasan pon ada orang ikut saya dekat belakang. Saya keluar kejap ke bank dan on the way nak balik tu, saya lalu padang kuda tersebut, dan perasan je ada ramai lelaki tengah bermain disitu.”

“Tapi tak sangka pulak ada yang akan ikut saya.”

Mangsa mengambarkan kedua-dua penjenayah terbabit berumur dalam lingkungan 14-16 tahun, seorang kurus dan seorang lagi berbadan agak besar. Tambahnya lagi, mereka mempunyai wajah yang agak segak dan kemas. Seperti mana-mana lelaki Arab yang lain.

“Memang tak sangka pon dia akan buat apa-apa yang jahat sebab mereka nampak macam baik saje.” Kata mangsa yang agak trauma akibat kejadian tersebut.

Pada mulanya dua lelaki tersebut cuba bercakap dengan mangsa. Apabila mangsa bertanyakan ‘Shu?’ (Apa?) kerana tidak faham apa yang diinginkan lelaki terbabit, mereka mula mendekati dia. Lelaki yang disifatkan agak kurus itu kemudian memegang bahu mangsa sambil membisik, dengan nada yang pelik dan seperti ghairah, ‘Iftahi…iftahi…(buka…buka)’ sambil cuba membuka sweater yang dipakai mangsa.

Mangsa kemudian ditolak dan cuba memboloskan diri dari kepungan lelaki-lelaki tersebut. Malangnya, mangsa tidak dapat melarikan diri dengan jauh. Sweater mangsa ditarik dan tangannya digenggam dengan erat. Disebabkan panic, mangsa terus menjerit sekuat hati, dan akhirnya lelaki-lelaki tersebut melepaskan dia, sebelum melarikan diri.

Malam sebelumnya, di kawasan Duar Qubbah, seorang akhawat dikejar oleh dua orang lelaki yang tidak dikenalinya.
Akhawat tersebut, yang pada ketika itu ingin singgah ke bank mengesyaki lelaki-lelaki terbabit ingin mengambil duitnya- berlari sekuat hati sebelum terjatuh dan tercedara di lutut dan muka.

“Saya berharap sangat semua akhawat dapat mengambil iktibar dan pengajaran dari kes-kes yang sudah berlaku. Sudah berkali-kali persatuan ingatkan supaya tidak jalan berseorangan dan berhati-hati ketika keluar. Lagi-lagi waktu cuti begini.” Ulas Ketua Helwi Farhanah Tajurudin dengan nada yang sangat risau.

Hari ini, Ketua Helwi, diiringi dengan Timbalan JKK Keselamatan dan Kebajikan, Izzati Razak membawa mangsa-mangsa kes-kes serius ini ke Balai Polis Madinah Janubi. Disana Inspektor Hassan, Rais Qisim Am (Ketua bahagian Awam) telah mengambil segala maklumat terperinci mengenai kejadian. Antara tindakan yang dibuat adalah mereka meminta mangsa mengenal pasti wajah penjenayah dari rekod polis.

“Yang paling penting adalah dapat cam muka penjenayah tu. Walaupun sikit.” Kata Izzati Razak ketika membantu mangsa melihat gambar-gambar lelaki dalam rekod polis.

Presiden PERMAI, Zaid Daud yang turut serta membantu menerangkan keadaan mangsa kepada pihak polis turut menyokong kaedah mengenal pasti penjenayah dengan melihat gambar-gambar dalam rekod polis. Lebih-lebih lagi apabila kita menangani kes seberat cubaan memperkosa akhawat.

Tidak tahu dimana silapnya, tetapi lelaki Arab kini semakin berani untuk melakukan pelbagai perkara yang membahayakan keselamatan pelajar-pelajar Melayu disini.

Sehingga bila kita akan terus menjadi mangsa?

Sebelum ini pelbagai kes-kes raba dilaporkan berlaku di kawasan Duar Qubbah. Kes yang membabitkan lelaki ‘bertopi dan berplastik hitam’ menjadi bahan berita hangat pada permulaan semester tahun ini.

Kawasan Sakan Sakhawneh, tempat penginapan pelajar JPA juga tidak lekang daripada berita dikacau, diekori dan diintip oleh lelaki Arab yang tidak beradab.

Baru-baru ini Ketua Helwi telah mengeluarkan kenyataan mengenai ‘Flasher’ yang berkeliaran di kawasan bab Syimali. Kawasan Hijazi juga tidak kekok dengan khabar kes pencurian dan gangguan.

Tuntasnya, tak ada tempat yang selamat di Irbid, di Jordan…di mana-mana.  Semua tempat seharusnya kita berhati-hati kerana penjenayah ini boleh mengambil peluang pada bila-bila masa.

Tidak kiralah dimana anda berada, akhawat mahupun syabab jagalah keselamatan diri.

(Kes terbaru, seorang syabab yang jalan berseorangan hampir diragut apabila tangannya dicekup oleh orang Arab. Tetapi dengan refleksinya yang pantas dia sempat melepaskan diri dan menendang penjenyah tersebut.)

Segala laporan yang berkaitan dengan keselamatan bolehlah dibuat terus kepada JKK Kebajikan dan Keselamatan. Atupun boleh terus menghubungi Presiden atau ketua Helwi PERMAI.

~Firdausi Aspirasi Permai~

Untuk Berita yang lebih lanjut bolehlah merujuk portal rasmi PERMAI: http://www.permaijordan.com/
»»  read more

Wednesday, January 19, 2011

Ph.D

Tanpa Ph.D Tidak Bererti Seseorang Tidak Boleh Mengajar Dengan Baik 
 
Assalamualaikum,

TERINGAT saya kepada satu kata-kata Allahyarham Prof Ahmad Ibrahim di antara pengasas Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Menurut beliau, jika seorang pensyarah itu tidak mempunyai Doktor Falsafah (Ph.D), bukan bermakna seseorang itu tidak boleh mengajar dengan baik.

Adakalanya seorang pensyarah tanpa Ph.D mempunyai mutu pengajaran yg lebih baik di dalam pengajaran berbanding dengan pensyarah yang mempunyai Ph.D.

Saya sesekali tidak pernah dan tidak akan menyanggah kata-kata tersebut. Bahkan saya bersetuju seratus peratus dan kalau saya diberi pilihan pada tahun 1997.

Persoalannya mahu buat Ph.D atau tidak? saya mungkin memilih tidak, kerana terlalu banyak yang perlu dikorbankan.

Sebagai contoh, suami terpaksa bercuti tanpa gaji selama 3 tahun dan anak sulung pula ketinggalan dalam pelajaran selama 3 tahun. (kerana polisi waktu itu mewajibkan Ph.D dari universiti di luar negara)

Tetapi untuk mereka yang memilih untuk menjadi pensyarah universiti terutamanya di Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA), perkara ini menjadi satu kewajiban.

Tanpa Ph.D, mereka boleh diminta supaya berhenti atau memilih kerjaya lain. Oleh kerana itu setiap pensyarah universiti perlu menyambung pelajaran ke tahap Ph.D, walaupun ada diantara mereka yang berat hati untuk berbuat demikian.

Namun tidak dinafikan terdapat juga pensyarah yang memang bercita-cita menyambung pelajaran ke tahap doktor falsafah kerana mereka memang mempunyai minat untuk menyambung pelajaran dan cinta kepada pelajaran.

Bagaimanapun, jika hanya ingin mengejar sekeping kertas kerana inginkan gelaran 'doktor' pada pangkal nama hingga ada yang menipu dengan membeli gelaran tersebut, atau mengupah orang lain untuk membuat kajian dan menulis tesis, perjuangan itu tidak mempunyai makna.

Bagi saya, jika seseorang itu ingin menyambung pelajaran ke tahap yang lebih tinggi, biarlah niatnya ikhlas kerana mencari ilmu dan bukan kerana gelaran yang bakal diterima serta mengharapkan orang lain lebih hormat pada mereka.

Bagi saya, jika ada pihak yang berfikir dengan mempunyai gelaran doktor boleh memberikan kemewahan kepada mereka, saya rasa mereka telah tersimpang jauh dari matlamat sebenar.

Melalui pengalaman, saya pernah dijemput sebanyak tiga kali menjadi ahli panel di dalam perbincangan di dua buah stesyen televisyen (isu Aids, poligami dan mengenai Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) tetapi tidak pernah diberi sebarang hononarium kecuali secawan teh dan sekeping kuih.

Kenalan saya pernah berkata, "Rugilah macam tu, Fauziah. Habis tenaga, habis duit minyak dan habis masa."
Tetapi bagi saya itu adalah peluang saya berbakti kepada masyarakat.

Kalau bercakap tentang gaji, hakikatnya gaji mereka yang mempunyai Ph.D tidak setinggi mana dan atas dasar itu apabila penuntut-penuntut di universiti saya bertanya tentang gaji pensyarah yang memegang Ph.D, saya memberitahu mereka;

"kalau kamu nak buat duit dengan jadi pensyarah, lupakanlah. kalau kamu nak jadi kaya, pilihlah profesion lain yang lebih menjanjikan pulangan yang lumayan. Pensyarah hanya sesuai utk mereka yang cintakan ilmu dan suka belajar dan mengajar. Biarlah apa yang kita buat kerana Allah Ta'ala"

Semakin banyak yang kita pelajari akan semakin tahu berapa jahilnya kita dan berapa kerdilnya kita kerana banyak lagi ilmu yang kita tidak tahu.

Ph.D bukan untuk bermegah-megah dan bukan untuk mencari nama. Semoga Allah memberkati kita semua dalam apa jua yang kita lakukan. Maaf jika ada tutur kata yang menyinggung perasaan.

Sumber : http://mstar.com.my/variasi/pendapat/cerita.asp?file=/2011/1/18/mstar_pendapat/20110118094436&sec=mstar_pendapat
»»  read more

PENJAGAAN ORAL BERMULA DARIPADA BAYI

Penjagaan Oral Bermula Daripada Bayi 
 
KUALA LUMPUR: Mengapa perlu bersusah payah menjaga gigi susu sedangkan ia akan luruh juga?
Mungkin itu antara alasan yang terlintas di kotak fikiran ibu bapa apabila diberitahu akan kepentingan penjagaan gigi anak kecil mereka.

Kepentingan penjagaan gigi susu, sebenarnya berkait rapat dengan peranan penting yang dimainkan oleh gigi itu sendiri.

Ketua Jabatan Pergigian Padeatrik, Institut Pediatrik, Hospital Besar Kuala Lumpur, Dr Noraini @ Nun Nahar Yunus berkata, antara fungsi gigi susu ialah membantu pengunyahan makanan, membantu sebutan dan pertuturan serta membentuk keyakinan diri kanak-kanak.

Ujarnya, peranan paling penting gigi susu ialah menyediakan ruang yang cukup dan sejajar untuk pertumbuhan gigi kekal serta memastikan perkembangan rahang yang sempurna.

"Gigi susu yang rosak atau tanggal sebelum waktunya akan menyebabkan ruang dan laluan untuk pertumbuhan gigi kekal tertutup, sekaligus menjadikan kedudukan gigi yang bakal tumbuh tidak sempurna," katanya kepada Bernama ketika ditemui di pejabatnya.

 
Perunding Oral Care, Lee Chu Hoong (kanan), menunjukkan demonstrasi memberus gigi dengan cara yang betul kepada adik Atiqah Maisara, 5, (kiri) ketika program kempen pelancaran Colgate Bright Smiles bersama kanak-kanak di Kuala Lumpur, baru-baru ini. - Foto BERNAMA
 
Jelasnya, secara semulajadi gigi susu pertama mula luruh sekitar usia enam tahun, namun jika ia luruh terlalu awal, gigi-gigi yang lain boleh tertolak masuk ke dalam ruang kosong yang terbentuk dan menghalang gigi kekal untuk tumbuh di lokasi yang betul.

Pendek kata, penjagaan gigi susu yang baik amat penting bagi memastikan kedudukan gigi kekal yang rata atau tidak berlapis.

Noraini mencadangkan agar ibu bapa mula mengambil berat penjagaan oral anak mereka seawal usia bayi lagi menerusi pemeriksaan gigi berkala sebaik sahaja gigi pertama bayi mereka tumbuh.

Sebaik-baiknya, ibu bapa hendaklah memupuk tabiat membersihkan gigi dan gusi bayi selepas setiap kali makan secara memberus atau menggunakan kain kasa lembut agar penjagaan gigi menjadi sebahagian daripada rutin harian anak.

"Cara memberus gigi anak yang betul ialah menggunakan berus gigi paling lembut dan saiz kecil, ubat gigi berflorida serta mengangkat bibir supaya gusi dan leher gigi dapat dibersihkan", katanya sambil menambah ubat gigi berflorida adalah baik untuk kesihatan gigi kanak-kanak asalkan tidak ditelan atau diberi secara berlebihan.

ELAK MAKANAN MANIS

"Ramai ibu tidak menyedari bahawa selain makanan manis, susu ibu dan susu formula adalah penyebab karies gigi di kalangan kanak-kanak.

"Gula ringkas dalam susu akan diuraikan secara semulajadi oleh bakteria di dalam mulut manusia melalui proses penapaian menjadi asid laktik yang akan menurunkan paras pH dalam mulut serta melarutkan permukaan gigi," jelas beliau.

Beliau juga menasihati ibu bapa agar tidak mencampurkan gula atau susu pekat manis ke dalam susu atau minuman bayi sebaliknya menggalakkan bayi yang telah tumbuh gigi diberikan air kosong selepas makan.
Tetapi bagaimana pula jika anak kecil berdegil mahukan makanan manis?

"Pemberian makanan manis termasuk gula-gula, coklat, biskut dan roti krim perlu dihadkan semasa waktu makan sahaja.

 
BEGINI ... Petugas Colgate menunjukkan cara memberus gigi dengan betul kepada seorang peserta pada "pelancaran" program "Bright Smiles Bright Futures di pasaraya Giant Kota Damansara, baru-baru ini.
 
"Makanan manis yang diberi sebagai snek mudah lekat terutama di celah-celah permukaan gigi, menyukarkan pembersihan gigi dan menyebabkan asid sentiasa terbentuk dalam mulut bayi, sekaligus melarut dan mereputkan gigi susu," katanya.

Namun, Noraini mencadangkan, adalah lebih baik sekiranya anak-anak tidak diperkenalkan dengan makanan sebegitu.

Jangan beli atau simpan stok snek sebegini di dapur rumah, tetapi sebagai altenatif, ibu bapa boleh menyediakan keropok atau potongan buah-buahan sekiranya anak-anak mahu snek di antara waktu makan.
"Lagipun, tabiat suka manis di kalangan rakyat Malaysia adalah tabiat yang dipelajari sejak kecil bukannya semulajadi," katanya.

KENANGAN DI SEKOLAH RENDAH

Mungkin ramai masih ingat akan kenangan di sekolah rendah apabila anda dan rakan-rakan sekelas beratur di tepi longkang bersama sebatang berus gigi dan secawan air?

Kemudian anda memberus gigi bersama-sama dengan panduan doktor gigi yang memegang sepasang gigi palsu besar sambil dibantu oleh beberapa jururawat.

Program seumpama adalah sebahagian daripada daya usaha kemasyarakatan oleh syarikat-syarikat ubat gigi untuk mendidik kanak-kanak tentang penjagaan kesihatan oral.

Malahan program seumpama masih dilaksanakan dengan yang terbaru dikendalikan oleh Colgate dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Persatuan Amal Yellow House Kuala Lumpur.

 
Penyelaras JKM Projek Perumahan Awam Sri Pahang, Sabihah Ali, membantu seorang peserta memilih barangan keperluan sekolah selepas "pelancaran" program "Bright SmilesBright Futures di pasaraya Giant Kota Damansara, baru-baru ini.
 
Ia diadakan di pasaraya Giant Kota Damansara baru-baru ini yang menyaksikan penglibatan kira-kira 26 kanak-kanak miskin dari Projek Perumahan Awam PPR Sri Pahang.

Anak-anak penerima bantuan kebajikan JKM yang berusia antara lima hingga tujuh tahun itu diraikan oleh maskot arnab Colgate iaitu ‘Mr Brushwell’ bagi ‘merasmikan’ zon aktiviti kanak-kanak Colgate di pasaraya itu.

Keceriaan di wajah mereka jelas kelihatan apabila dibawa menyertai pelbagai aktiviti termasuk permainan bercorak pendidikan, pertandingan mewarna dan demonstrasi memberus gigi dengan betul serta menonton video 'Dr. Rabbit and the Legend of Tooth Kingdom'.

BANTU INTEGRASI KELUARGA MISKIN

Pengarah Urusan Colgate-Palmolive Sdn. Bhd., Issam Bachaalani pada pelancaran kempen itu berkata, zon aktiviti selama dua hari itu diibaratkan sebagai satu 'titik pelancaran' kepada kempen tahunan 'Bright Smiles Bright Futures' sebelum ia mula menjelajah setiap sekolah rendah awam di Malaysia.

Jelasnya, pemilihan kanak-kanak untuk terlibat dalam program itu adalah sebahagian daripada usaha membantu integrasi keluarga miskin bandar tegar ke dalam sistem sokongan komuniti.

"Program sebegini amat bernilai bagi mereka memandangkan kebanyakan organisasi kebajikan hanya menganjurkan aktiviti kepada kanak-kanak dari rumah kebajikan," katanya pada majlis itu.

Tambahnya, selain mendidik kanak-kanak dari usia muda, ia juga memainkan peranan penting khususnya kepada ibu bapa tunggal yang tidak dapat meluangkan banyak masa kepada anak mereka.

"Matlamat asas kempen itu ialah mendedahkan kanak-kanak akan kepentingan penjagaan oral yang betul dan mendidik mereka dengan prinsip asas pencegahan masalah oral," kata Bachaalani.

KEMPEN SAMA DI 40 NEGARA

Kempen tersebut, jelas beliau, sebenarnya merupakan sebahagian daripada inisiatif pendidikan kesihatan oral yang sedang dilaksanakan bukan saja di Malaysia malah di lebih 40 negara yang merangkumi 23 juta kanak-kanak di dalam 30 bahasa, setiap tahun.

Ini bersesuaian dengan saranan doktor pergigian bertauliah yang menggariskan rutin penjagaan gigi secara total termasuk penggunaan flos dan pemeriksaan berkala setiap enam bulan adalah amat penting demi kesihatan kanak-kanak.

"Kami berharap agar ibu bapa menggalakkan anak mereka untuk terlibat sama serta menjadikan penjagaan oral yang dipelajari semasa kempen Colgate di sekolah masing-masing sebagai rutin," ujarnya.

Melebarkan lagi senyuman kanak-kanak yang terlibat ialah apabila mereka boleh memilih sendiri barangan keperluan sekolah seperti beg dan kasut bernilai RM100 setiap seorang dan produk Colgate.

Maklumat tambahan boleh didapati melalui laman web Malaysian Dental association : http://www.mda.org.my/07_public_01healthcare_20.htm  dan lain-lain.
»»  read more

Tuesday, January 18, 2011

BIASISWA

Biasiswa RM18,000 sambung sijil kemahiran

MELAKA 18 Jan. - Khabar gembira buat pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang kurang cemerlang apabila mereka layak mendapat biasiswa bernilai RM18,000 seorang untuk menyambung pengajian ke peringkat sijil kemahiran.

Bagaimanapun, tawaran itu hanya dihadkan kepada 80 orang anak kelahiran negeri ini tanpa mengira kaum asalkan lulus SPM berumur 18 hingga 24 tahun.

Yang Dipertua Yayasan Insan Melaka, Datuk Seri Dr. Saharuddin Awang Yahya berkata, biasiswa penuh yang ditaja oleh Pembangunan Sumber Manusia itu hanya ditawarkan di peringkat sijil dalam bidang Teknologi Automasi dan Mekatronik.

"Pemohon yang layak akan mengikuti pengajian dalam bidang ini selama 18 bulan di Kolej Auto Prima di Seksyen 33, Shah Alam, Selangor.

"Sepanjang tempoh itu juga, mereka disediakan penginapan dan diberi elaun sara hidup antara RM350 dan RM400 sebulan," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini hari ini.

Saharuddin berkata, pemberian biasiswa itu adalah salah satu usaha membantu pelajar lepasan SPM yang tidak menerima tawaran melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi di negara ini.

"Pelajar yang mengikuti sijil kemahiran ini juga tidak perlu bimbang kerana dijamin akan terus mendapat pekerjaan dalam bidang berkaitan sebaik tamat pengajian," katanya.

Selain biasiswa tersebut, pelajar lepasan SPM yang lain juga masih boleh memohon untuk melanjutkan pengajian di peringkat sijil dalam bidang Kerani Guaman serta Masakan dan Perhotelan selama 18 bulan.

"Mereka yang berminat mengikuti kursus ini hanya perlu membayar yuran pengajian iaitu RM600 bagi kursus Kerani Guaman dan RM500 bagi Masakan dan Perhotelan.

"Bayaran tersebut adalah bagi kos penginapan selain mereka juga akan dibayar elaun sara hidup antara RM100 dan RM400 sebulan," katanya.

Tambah beliau, selebihnya, kos pengajian selama 18 bulan bagi dua kursus itu tertakluk di bawah pinjaman Tabung Pembangunan Kemahiran.

Jelasnya, bagi kursus Kerani Guaman, pelajar akan mengikuti pengajian di Kolej Miraj, Bandar Baru Ampang, Selangor manakala Akademi Kagumas di Bangi pula bagi pelajar kursus Masakan dan Perhotelan.

Mereka yang berminat memohon biasiswa berkenaan atau melanjutkan pengajian dalam bidang yang ditawarkan boleh menghubungi Yayasan Insan Melaka di talian 06-2346601 .

laman web Yayasan Insan Melaka : http://www.yayasaninsanmelaka.org.my/
»»  read more

KUIM


Ali Rustam menyampaikan cenderamata kepada Dr. Ahmad Muhammad Tayyib di Kaherah, Mesir pada lawatan kerja ke universiti berkenaan, baru-baru ini.


MELAKA 18 Jan. - Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) meluaskan lagi jalinan kerjasama antarabangsanya dalam bidang akademik dengan Universiti Al-Azhar, Mesir.

Timbalan Naib Canselor KUIM, Prof. Madya Dr. Baharudin Puteh berkata, kerjasama tersebut dijalin menerusi pertemuan Canselor KUIM iaitu Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dengan Syeikh Al-Azhar, Prof. Dr. Ahmad Muhammad Tayyib di Kaherah, Mesir baru-baru ini.

Menurutnya, pada pertemuan itu, kedua-dua pihak membincangkan beberapa perkara mengenai pertukaran pelajar dan pensyarah, pemindahan kredit dan bidang penyelidikan (R&D).

''Susulan pertemuan itu, kita sedang merangka draf perjanjian persefahaman agar pelaksanaan kerjasama antara KUIM dan Universiti Al-Azhar diadakan segera," katanya di sini hari ini.

Antara bidang akademik yang dikenal pasti sesuai bagi rangka kerjasama itu seperti bidang usuluddin, syariah islamiah, tahfiz al- Quran dan pengajian islam.

Kata beliau lagi, kerjasama kedua-dua pihak itu dianggap penting bagi memudahkan program pertukaran pelajar dilaksanakan dengan mudah khususnya dalam peringkat ijazah sarjana muda bidang pengajian Islam.

''Oleh kerana KUIM kini sudah dinaikkan taraf kepada Kolej Universiti maka hubungan kerjasama ini perlu diteruskan dalam bentuk yang berbeza," katanya.

Kata, kerjasama yang sama pernah dijalankan dengan Universiti Al-Bayt, Jordan melalui pertukaran lapan pelajar KUIM ke universiti itu dalam peringkat diploma pada tahun lalu.

KUIM juga turut menjalin kerjasama dengan Universiti Nasional Qinghai (QNU), China baru-baru ini.

Dalam perkembangan lain, seramai 13 pelajar KUIM melanjutkan pengajian dalam bidang kejururawatan di Institut Latihan Kesihatan Angkatan Tentera (INSAN) baru-baru ini.

Ia bertujuan meningkatkan pemahaman pelajar dalam bidang kejururawatan dan memahami konsep pembelajaran yang dipraktikkan di INSAN.

Sebarang info bolehlah dirujuk melalui laman web KUIM : http://www.kuim.edu.my/
»»  read more

PISANG



Khasiat Buah Pisang


Perhatian: Jangan sekali-kali menyimpan pisang dalam peti sejuk.. Lepas baca anda semua pasti akan pandang tinggi pada buah pisang.

Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

Tekanan:
Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS:
Lupakan pil-pil hospital makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mud anda.

Anemia:
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah, yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:
Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:
Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:
Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu. Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:
Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi:
Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:
Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:
Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda.

Obesiti dan Tekanan Kerja:
Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil. Makanlah pisang.

Ulser:
Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:
Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):
Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari. Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita..

Ketagihan Rokok & Tembakau:
Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh.

Stres:
Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh. Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok:
Mengikut kajian dalam buku The New England Journal of Medicine, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit:
Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah.

Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati…

Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!

PS : Kesimpulannya, pisanglah adalah penyebab utama kenapa monyet-monyet di hutan selalu sihat dan bahagia setiap masa dan ketika! Satu lagi; ingin kilatkan kasut?? Ambil bahagian dalam kulit pisang, sapukan secara terus kepada kasut anda, kemudian kilatkan dengan kain kering. Menakjubkan!
»»  read more

Sunday, January 16, 2011

~dangdut~

Isteri solehah
lagu oleh : Rhoma Irama

lirik lagu :

Setiap keindahan perhiasan dunia
Hanya isteri solehah perhiasan terindah
Setiap keindahan
yang tampak oleh mata
itulah perhiasan,
perhiasan dunia
Namun yang paling indah
diantara semua
hanya isteri solehah
isteri yang solehah
Setiap keindahan perhiasan dunia
Hanya isteri solehah perhiasan terindah
~{}~
[Reff:]
Hanya isteri yang beriman
bisa dijadikan teman
Dalam tiap kesusahan
selalu jadi hiburan
~|~
Hanya isteri yang solehah
yang punya cinta sejati
yang akan tetap setia
dari hidup sampai mati
bahkan sampai hidup lagi
Setiap keindahan
yang tampak oleh mata
itulah perhiasan,
perhiasan dunia
Namun yang paling indah
diantara semua
hanya isteri solehah
isteri yang solehah
Setiap keindahan perhiasan dunia
Hanya isteri solehah perhiasan terindah


»»  read more
 
Copyright @ 2009 bercinta kerana allah: January 2011 | Original Template: Minima Black | Modifikasi oleh NATALUDIN | Top